2008. június 16., hétfő

Első nap




Kár volt rohanni reggel a fesztiválközpont felé, az ígéretesen hangzó, online videók értékesíthetőségéről szóló előadás elképesztően gyenge volt.



Rosszul is kezdődött: „A reklám művészet” – mondta Suranga Chandratillake, a Blinkx alapító-vezérigazgatója, aki azt a tiszteletteljes feladatok kapta a Cannes-i fesztivál szervezőitől, hogy az ő előadása nyithatta meg az egyhetes rendezvényt. Ezt követően a médiatérkép színesedéséről volt szó, amit nyilván sokan, sokszor hallottak már, de minderre azért volt szükség, hogy az előadó elevickéljen tematikailag a probléma megfogalmazásához. Az internetes reklámok – elsősorban a bannerek nem képesek arra, hogy a korábban taglalt a reklám-művészet gondolatnak megfeleljenek.

A tízedik perc után már kilátszott a beszéd retorikai íve, tudni lehetett, hogy előbb utóbb eljutunk a bajhoz, majd a megoldáshoz is. A baj: nem nagyon van jó megoldás az internetes videókhoz kapcsolt reklám-értékesítésre. Egy lehetséges megoldás pedig a cég, a Blinkx.

Két példa húzta alá a már első percekben is érezhető szintet: Ha Paris Hilton szerepel egy videóban, akkor mellé helyezhető egy Párizsi hotel hirdetése, vagy egy francia utazás bannere. Ezt egy még merészebb példa követte: az állatvilág egyik ragadozójaként ismert jaguárról szóló videó mellé egy Jaguár autómárka hirdetését vizionálta Suranga Chandratillake. Bizonyításképpen az előadó utolsó slide-on bemutatta, hogy kiknek sikerült már ilyen jellegű plusz szolgáltatást eladni: Nokia, Shell, Vodafone.

Az előadás valószínűleg csak azért volt kisebb csalódás, mert a téma maga rendkívül ígéretes. Ahogy azt egy korábbi cikkünkben megírtuk (http://www.kreativ.hu/cikk.php?id=22033), az online videós tartalom királyának számító Youtube-bal kapcsolatban nemrég merült fel az értékesíthetőség kérdése és igazi megoldást még ott sem találtak.

Szintén címével csábított a zsúfolásig megtelt kisterembe a New Content workshop, ahol a márkázott tartalommal kapcsolatos megoldásokat ígért a programfüzet, bár az már akkor is furcsa volt, hogy a kiemelt példa egy repülőgép fedélzeti médiában működő márkázott tartalomról szólt.

Őszinte vallomással kezdte az előadó, örül, hogy idén már nem mint kiállító, hanem mint valódi tartalom lehetnek itt jelen és azt is hozzátette, hogy nagyon örül annak is hogy ennyien kíváncsiak az In Flight Entertainment (IFE) megoldásokra.

Lassan körvonalazódott, hogy itt egy olyan ügynökség tart előadást, amelyik a média és reklámpiac egészen szűk piacára tette oda magát. Persze nem olyan szűk ez a piac, szerintük globálisan 1 milliárd az in flight reklámpiac.

Egy ideig élveztem, hogy olyan dolgokat tudok meg a világ fedélzeti médiapiacáról, hogy például egy pakisztáni légitársaság vezette be először a rendszeres mozifilm sugárzást a fedélzeteken eljött azonban a pillanat, amikor az én érdeklődésem elfogyott és az sem tudott maradásra kényszeríteni, hogy közben tudtam, ezzel egész hazámat fosztom meg attól, hogy megtudják itt mi zajlott. Ezt az elhatározást megelőzte egy végtelenül bárgyú példa az IFE-re.

„Give value for the consumers” az előadó szerint ha például a McDonald’s azt duruzsolja a éppen Franciaországba tartó repülőjárat utasainak fülébe, hogyan kell franciául hamburgert kérni.

Sikerült részben végignézni egy Accenture szekciót, ami arról szólt, hogyan lehet elérni, hogy a kampányokhoz kapcsolódó márkasite-ok működjenek. Lehet, hogy nem értettem jól, de nekem annyi csapódott le, hogy benne kell lennie a nagy ötletnek és még akkor sem biztos, hogy működik. Ezt a bölcsességet egy példán keresztül is bemutatták: Két kampányhoz kapcsolódó webes megoldás, az egyik, a Trevor the Mentos Intern sikeres volt, a másik, a Motorola Improve Your Karma nem.

A napot a GoViral nevű ügynökség The Social Media Playbook című előadásával zártam, ami elég érdekes volt, Jimmy Maymann, a GoViral vezérigazgatója a közösségi média erejéről beszélt. Előadása után a kijáratnál egy azonos témájú könyvet is a kezünkbe nyomtak. Ezt az előadást nem részletezem, volt benne egy videó, ami összefoglalja az egészet.







Nincsenek megjegyzések: